Salaspilī ražotas laivas, motorlaivas un kuteri

  • -

Vasaras sezonā daudziem iemīļota aktivitāte ir izbraucieni ar laivu vai makšķerēšana. Salaspils var lepoties, ka tieši pie mums, mūsu novadā, tiek ražotas airu laivas, motorlaivas un kuteri. Vairāk par uzņēmumu Dole Marine un tā produkciju atklāja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Aivars Kiršfelds.

“Strādājam kopš 1989. gada. Salaspilī nonācām izdevīgā ģeogrāfiskā novietojuma dēļ – tuvu Rīga, arī apvedceļš tepat vien. Sākām kā automašīnu stiklplasta detaļu izgatavotāji, taču laivas taisām no 1991. gada. Pašlaik paralēli ražojam arī dažādus tehniskos izstrādājumus, piemēram, autobusu un vilcienu detaļas”. Aivars Kiršfelds stāsta, ka tolaik airu laivu ražošana bijusi salīdzinoši brīva niša: sporta laivas PSRS laikā ražoja  laivu rūpnīca “Dzintars” (nejaukt ar parfimērijas rūpnīcu), bet airu laivas ieveda no plašās Krievijas. Šīs laivas bija lielas, smagas un neērtas. Bija iespējams iegādāties arī alumīnija motorlaivas, kuras varēja aprīkot ar dzinējiem.

“Situācija Latvijas ezeros bija tāda, ka ne visur varēja braukt ar dzinēju aprīkotās laivās, piemēram, Babītes, Engures un citos piejūras ezeros. Tāpat sāka attīstīties  atpūtas bāzes. To inventārs, vecās laivas, bija izturīgas, bet izskatījās slikti un cilvēki nejutās droši tās izmantojot. Visu šo iemeslu dēļ mēs sākām izgatavot airu laivas. Tagad ražojam arī motorlaivas un kuterus,” stāsta Aivars.

Vienas vienības izgatavošanas  process aizņem  no pāris dienām līdz  aptuveni nedēļai. Viss atkarīgs no modeļa specifikas. Sākotnēji tiek izstrādāts projekts un modelis, tad izgatavota forma, kura kalpo vismaz 200 izstrādājumu izgatavošanai. Pēc tam formā tiek ienesta krāsa, ieklāts stikla šķiedras audums, kurš tiek piesūcināts ar poliestera sveķiem. Pēc tam izstrādājumu izņem ārā no formas un samontē kopā visas komplektējošās detaļas. “Un tad sākas pats sarežģītākais – laivu pārdot. Izgatavot jau ir vienkārši,” atzīst uzņēmējs.

Uzņēmums Dole Marine laivas galvenokārt eksportē uz ārvalstīm – Baltijas valstīm, Norvēģiju, Zviedriju, Somiju. Ja raugās uz Latvijas tirgu, tad konkurence laivu ražošanā ir liela. Lai iekļūtu un noturētos vietējā un ārvalstu tirgū, uzņēmums par galveno prioritāti izvirzījis cenas un kvalitātes attiecība – nedārgas, stipras, bet ne pārāk lepnas laivas. “Mūsu laivas ir vairāk funkcionālas nevis lietojamas kā greznuma priekšmets. „Un tāda ir mana pārliecība, ka tā tam ir jābūt,” ir pārliecināts Aivars Kiršfelds. “Tas, ka mūsu ražotās laivas standarta komplektācijā nav ekskluzīvi aprīkotas, nenozīmē, ka mēs nevaram izdarīt saskaņā ar klienta vēlmēm. Kas ir pozitīvi šai vienkāršākajai komplektācijai? Pozitīvi ir tas, ka laika gaitā cilvēki paši var pielikt to, ko viņi uzskata sev par vajadzīgu. Viņiem ir iespēja airēt, braukt ar dzinēju, ar distances vadību vai bez tās. Mēs cenšamies veidot peldlīdzekļus tā, lai tos var izmantot gan ģimenes atpūtai, gana arī copei. Es domāju, ka šis klāt pielikšanas modelis pircējam ir progresīvāks un izdevīgāks.”

Aivars Kiršfelds pastāsta, ka uzņēmumam ir prakse pieņemt savus modeļus atpakaļ apmaiņas fondā, ja klients vēlas lielāku kuteri vai laivu. Lietotais peldlīdzeklis tiek novērtēts un var tikt izmantots kā iemaksa par jauno pirkumu. Tāpat uzņēmums Dole Marine nemitīgi strādā pie tā, lai nesamazinot laivas stiprību, samazinātu laivas svaru. Tas ir tas, kur uzņēmums investē naudu. Aivars teic, ka lielākie darbi šajā jomā ir apdarīti, palikušas vien nianses.

Apjautājoties par SUB darbību, Aivars atzīst, ka ir gandarīts, ka pēdējā gada laikā biedrības aktivitāte ir ievērojami augusi. Īpaši noderīgi, ja organizācijas risina infrastruktūras jautājumus, kas uzņēmējiem ir prioritāte.

Kādas ir uzņēmēja domas par uzņēmējdarbības vidi Latvijā? “Mēs jau visu laiku to kritizējam. Domāju, ka mums šī uzņēmējdarbības vide ir vismaz normāla, ja ne laba. Jo citās valstīs nodokļi ir lielāki. Valsts nodokļu institūcijas ir vēl “niknākas” par  mūsējām. Galvenais neielaisties dažādās avantūrās, strādāt tā, lai būtu finanšu stabilitāte, ” saka Aivars Kiršfelds.

Ikvienam interesentam laivas ir iespēja iegādāties Doles salā vai pie pārdevējiem Rēzeknē un Daugavpilī. Vairāk par uzņēmumu un tā produkciju: http://www.boats.lv/